0317-681010 sales@treshold.nl
googleadwordsplaatje

Verhogen van de Click Through Rate in Adwords

De CTR in Google Adwords staat voor Click Through Rate, oftwel het doorklikratio. Dit is het percentage mensen dat op uw advertentie klikt in verhouding met het totaal aantal mensen dat uw advertentie ziet. Google hecht veel waarde aan de CTR aangezien deze aangeeft hoe relevant de advertentie is voor de zoeker (de klant van Google). Door uw advertentie minder te waarderen wanneer er niemand op klikt daalt de kwaliteitsscore van uw advertentie waardoor u meer moet gaan betalen om dezelfde positie te behalen. Hierdoor is het heel interessant om de CTR te verhogen aangezien de kans dat u hierdoor minder gaat betalen voor dezelfde positie in de zoekresultaten groot is.

7 tips om uw Click Through Rate te verhogen

Hieronder vindt u 8 tips op uw Click Through Rate in Adwords te verhogen:

1. Op relevante zoektermen bieden

Er wordt niet geklikt op uw advertentie door bezoekers als deze niet relevant is voor de zoekterm. Hierdoor zal je CTR lager uitvallen en daarnaast de bezoekers die je zult krijgen zullen waarschijnlijk niks doen op je website of heel snel weer weg zijn. Het is verstandig om je zoektermen heel zorgvuldi uit te zoeken. Beter op veel minder zoektermen gevonden worden die wel een hoge relevantie hebben dan op veel zoektermen die in veel mindere mate relevant zijn voor de bezoekers.

2. Op zo specifiek mogelijke zoektermen bieden

Bieden op brede zoektermen zal je veel vertoningen opleveren, maar de kliks op deze zoektermen zullen laag zijn. Daarnaast is het niet duidelijk waar de bezoeker precies naar op zoek is bij algemene zoektermen. Wanneer u op brede of algemen zoektermen de uit 1 woord (racefiets) biedt zal dit uw CTR niet ten goede komen. Veel beter is het om op specifieke zoektermen die uit 3 of 4 woorden (batavus racefiets kopen) bestaan te bieden. Voor deze zoektermen is het ook veel makkelijker een gerichte, relevante advertentie te schrijven.

3. Gebruik kleine advertentiegroepen per categorie

Het wordt makkelijker voor u om goede advertentieteksten te schrijven als u kleine, gecategoriseerde advertentiegroepen heeft. Door op deze manier te werk te gaan zullen je advertenties heel erg relevant zijn voor de bezoeker en zal de CTR omhoog gaan en daardoor ook je kwaliteitsscore.

4. Gebruik zoektermen in advertenties

Gebruik in uw advertentie specifieke zoektermen zodat de advertentie aantrekkelijk en relevant is voor de bezoekers. Zodra uw advertentiegroepen klein zijn en per categorie zijn opgedeeld is het overzichtelijk en makkelijk om de zoektermen in de advertenties te verwerken. Doordat de zoekterm ook in de advertentie terugkomt wordt de zoekterm vet weergegeven waardoor dit eruit springt en de bezoeker het idee krijgt dat de advertentie voor hem relevant is.

5. Zet aan tot actie

Een duidelijke Call-to-Action in uw advertentie zet aan tot actie. Hierbij kunt u gebruik maken van zinnen zoals, ‘aanbod alleen vandaag geldig’, ‘klik nu’ of ‘exclusief’. De advertentie moet natuurlijk wel kloppend blijven, maar het verwerken van een Call-to Action in uw advertentie werkt uitstekend om een hogere CTR te bewerkstelligen.

6. Schrijf advertentieteksten die eruit springen

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor een advertentie in Google Adwords heeft u maar 25 tekens voor de titel en 70 tekens voor de beschrijving. Hierdoor moet u heel erg concreet en to-the-point schrijven en de advertenties moeten ook nog eens beschrijvend zijn en feiten bevatten. Doe niet precies hetzelfde als uw concurrenten want dan valt u juist niet op, probeer eens wat heel anders.

7. Test je advertentieteksten

Zodra je een advertentie geschreven hebt ben je eigenlijk pas begonnen. Het verbeteren van je advertentieteksten en dus je CTR is een continu proces om een zo hoog mogelijk rendement te behalen. Zorg ervoor dat u minimaal twee advertenties heeft lopen per advertentiegroep. In uw campagneinstellingen kunt u aangegeven dat u advertenties even vaak getoond worden, totdat er duidelijk onderscheidt is en Google de beste voor u zal kiezen. Op dat moment kunt u de slechtere advertentietekst opnieuw gaan schrijven en weer testen welke advertentietekst het beste resultaat oplevert. Hierdoor zul je continu je adverenties verbeteren waardoor de CTR ook continu zal toenemen.

Nog een aantal do’s en dont’s

Als zoekmachine adverteerde kunt u het beste de volgende factoren vermijden:
– het gebruik van opsommingen
– een zo kort mogelijke advertentie
– het woordje ‘tip’
Nog twee praktische tips waarvan u wel gebruik kunt maken:
– Maak gebruik van beginhoofdletters in de titel en de beschrijving
– Maak gebruik van hoofdletters voor één heel WOORD in de beschrijving

Uw doelgroep is leidend

Hou wel altijd goed in de gaten hoe uw doelgroep eruit ziet, wat de doelgroep is altijd leidend in uw Google Adwords campagne aangezien de advertenties uiteindelijk voor hun geschreven zijn en zij ook op uw website moeten komen en daar de doelen bereiken die u met uw website voor ogen heeft. Heeft u interesse in een hogere Click Through Rate, maar heeft u niet de tijd om dit zelf te doen. U kunt u Adwords nu uitbesteden aan Treshold en wij zorgen ervoor dat u een hogere Click Through Rate krijgt. Neem nu contact op met Jeroen Verhoeven (0317-681010).