0317-681010 sales@treshold.nl
kwaliteitscontrolegoogleadwordsplaatje

Kwaliteitsscore verhogen door Google Adwords

Iedereen die met Google Adwords aan de slag gaat, krijgt er vroeg of laat mee te maken, de kwaliteitsscore. Binnen Google Adwords staan twee zaken centraal die bepalend zijn voor de positie van uw advertentie. Dit zijn de maximale CPC (cost per click) en de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore geeft een schatting van hoe relevant uw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn voor een ‘zoeker’ die uw advertenties te zien krijgt. U krijgt een hoge kwaliteitsscore zodra Google ervan uitgaat dat uw advertenties, zoekwoorden en bestemminspagina zeer relevant zijn voor de ‘zoeker’. Door het belonen van relevante advertenties wil Google ervoor zorgen dat gebruikers van Google terugkomen, omdat ze daar gevonden hebben waar ze naar op zoek waren.

De positie van uw advertentie

De positie van uw advertentie in Google wordt op een simpele manier berekent, aangezien Google gewoon de kwaliteitsscore vermenigvuldigt met het maximale CPC bod dat is ingesteld. Heel simpel gezegd betekent deze formule dat wanneer je een hogere kwaliteitsscore hebt je minder gaat betalen voor dezelfde positie binnen de resultaten van Google. Hieronder een voorbeeld van hoe dit in de praktijk werkt:

Rekenvoorbeeld

Als je naar bovennstaande afbeelding kijkt, zie je dat de positie 1 bezet is door een adverteerder die een lager maximale CPC biedt dan adverteerder 2. Doordat de maximale CPC vermenigvuldigt wordt met de kwaliteitsscore komt uiteiendelijk toch de goedkopere advertentie van adverteerder 1 boven de advertentie van adverteerder 2. Het is dus van enorm belang om een hoge kwaliteitsscore te behalen voor je advertentie. Door een hoge kwaliteitsscore kunt u als ondernemer enorm besparen op uw kosten voor Adwords.

Impact van de kwaliteitsscore

Elk zoekwoord binnen Google Adwords krijgt een kwaliteitsscore
die loopt van 1 tot 10. De rangorde van de scores is hiernaast in
een duidelijk overzicht gezet om aan te geven wat je betaald per
klik bij elke score. In dit overzicht is te zien dat u minimaal een 7
moet scoren voor je zoekwoord om voor een advertentiepositie
niet meer te betalen dan nodig is. Dit meer betalen dan nodig is,
komt bij veel ondernemers nog geregeld voor, aangezien zij geen
verstand hebben van Google Adwords en om die reden kwalitatief
minder advertenties schrijven waardoor ze uitiendelijk veel meer
moeten betalen voor dezelfde positie als concurrenten die wel
goede advertenties hebben. Met een 10 wordt je door Google goed
beloond en dat betekent dat je veel kan besparen op je kosten voor
adverenties op het zoeknetwerk van Google.

impactkwaliteitplaatje

Wat bepaald de kwaliteitsscore

De formule die de kwaliteitsscore bepaald, bestaat uit een aantal factoren. Die factoren hebben onderling evenveel invloed op het uiteindelijke cijfer dat toegekend wordt aan een advertentie. Deze factoren zijn:
– De historische klik-frequentie (CTR) van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie
– Je accountgeschiedenis (op basis van CTR voor alle advertenties)
– De kwaliteit van de bestemmingspagina
– De relevantie van het zoekwoord voor de advertenties in de advertentiegroep
– De relevantie van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie voor de zoekopdracht
– De prestaties van je account in de geografische regio waar de advertentie wordt vertoond
– De maximale CPC (Google ontkent dit, maar door het verhogen van mijn max. CPC heb ik de kwaliteitsscore wel eens direct zien toenemen)

Hoe verhoog je de kwaliteitsscore

Als u weet dat de bovengenoemde factoren van invloed zijn op
de kwaliteitsscore, dan weet u dus ook dat u deze kunt optimaliseren.
Als een bepaalde score ergens op gebaseerd is dan betekent dit ook
dat deze score te beïnvloeden is. Doordat deze mogelijkheid aanwezig
is binnen Google Adwords is het dus mogelijk om met een relatief laag
budget toch op goede advertentieposities binnen het zoeknetwerk van
Google te komen. Hieronder zullen een aantal factoren uitlichten die
invloed hebben op de kwaliteitsscore en een aantal tips geven over hoe
u deze factoren kan beïnvloeden om de kwaliteitsscore te laten stijgen:

verhogenkwaliteitplaatje

Optimaliseren van de CTR

– Door een korte tijd hoog te bieden op bepaalde zoekwoorden
zal de positie stijgen. Aangezien de CTR op hogere posities hoger
is zal de CTR toenemen, waardoor je dus een hogere algeheel
CTR krijgt.
– Gebruik atrractieve / opvallende advertentieteksten. Hiermee valt u op en zullen mensen eerder geneigd zijn op uw advertentie te klikken, waardoor de CTR toeneemt. Maak uw advertentie dus anders dan die van de rest en probeer op te vallen. Communiceer bijvoorbeeld tijdelijk of special acties

De historische CTR van de zichtbare URL’s in de advertentiegroep

– Wanneer u merkt dat bepaalde advertentieteksten een hoger CTR hebben, voeg dan de zichtbare URL van deze advertenties toe bij mindere presterende advertenties. Zorg er wel voor de de bestemmingspagina relevant blijft voor de zoekopdracht.

De kwaliteit van de bestemmingspagina

– Optimaliseer de laadtijd van de bestemmingspagina. Het bevordert niet alle de kwalteitsscore, maar ook de gebruikerservaring van uw bezoekers.
– Zorg voor relevante content op de bestemmingspagina, die in direct verband staat met de advertentie. Zorg ook altijd dat de informatie in de advertentie overeenkomt met de informatie op de bestemmingspagina.

De relevantie van zoekwoorden

– Het is verstandig om per advertentiegroep ongeveer 15 tot 45 zoekwoorden toe te voegen. Dit voorkomt dat advertentieteksten niet meer aansluiten op de zoekwoorden in de advertentiegroep. Hierdoor blijven uw advertenties relevant voor de bezoekers.
– Splits advertentiegroepen op en voeg exacte zoekwoorden toe. Exacte zoekwoorden zoeken voor gerichte bezoekers, die precies op het door u getargete zoekwoord gezocht hebben, waardoor de relevantie toeneemt en dus ook de kwaliteitsscore.

Als een bepaald zoekwoord een slechte reputatie heeft bij Google dan zal het lastig worden om met die zoekwoord een hoge kwaliteitsscore te behalen. Als u eerder een slechte campagne heeft gehad met een bepaald zoekwoord dan zal het ook lastig worden om de kwaliteitsscore omhoog te krijgen. Wil je weten welke kwaliteitsscore uw zoekwoorden bevatten? Kijk dan naast je zoekwoorden in het wolkje om de kwaliteitsscore van het betreffende zoekwoord te vinden. En niet getreurd als uw kwaliteitsscore op dit moment niet goed is, met goede advertentieteksten kunt u ervoor zorgen dat de CTR toeneemt, waardoor de kwaliteitsscore vanzelf zal gaan stijgen.